Richard Strauss Hayatı ve Eserleri

Richard Strauss Hayatı ve Eserleri

Richard Strauss ünlü bir Alman bestecisi ve orkestra yöneticisidir. (Münih 1864 -Garmisch-Partenkirchen 1949). Müzik eğitimine dört yaşında annesinden piyano dersleri alarak başladı. Bestecilikteki ilk deneyimini altı yaşındayken yazdığı bir Noel şarkısıyla kazandı. 1881’den sonra aralarında senfonilerin de bulunduğu çeşitli eserleri Münih’te seslendirilmeye başlandı.

Ortaöğrenimini tamamladıktan sonra bir dönem Münih Üniversitesi’nde sanat tarihi ve felsefe derslerine katıldı. 1883’te ünlü orkestra yöneticisi Hans von Büdow’un orkestrasına ikinci şef oldu, bir ay sonra Büdow’un ayrılması üzerine orkestrayı tek başına yönetti. Çeşitli sorumluluklardan sonra 1898’de Berlin Saray Orkestrası birinci yöneticiliğine getirildi. 1906’dan sonra şair H. von Hofmannsthal ile çalışmaya başladı. Höfmannsthal’ın 1929’da ölümüne kadar süren bu birliktelikte iki sanatçı on sahne eserine imzalarını koydular. 1908’de Berlin Müzik Okulu Genel Müdürü, 1917-1920 arasında beste öğretmeni, 1919-1924 arasında Franz Schalk ile birlikte Viyana Devlet Operası yöneticisi, 1924’te bu görevlerinden ayrılarak konuk yönetici olarak katıldığı konserler dışında tüm zamanını beste çalışmalarına ayırdı. 1933’te Nasyonel Sosyalist Hükümet tarafından kurulan Reichsmusikkammer’i (Devlet Müzik Kurumu) başkanlığı için yapılan öneriyi kabul ederek Almanya’ya gittiyse de daha sonraları büyük tepkiler alacağı bu görevden Die Schweigsame Frau (Sessiz Kadın) adlı operası için Yahudi kökenli şair S. Zweig ile yürüttüğü çalışmalarından ötürü 1935’te ayrılmak zorunda kaldı. Bundan sonra yurt dışına çıkması yasaklandı. İsviçre’ye giderek savaş sofrasında 1949’a kadar yaşamını burada sürdürdü. 1894’te Guntram ile başlayarak, 1941’deki Capriccio’ya kadar süren ve dramatik eserler verdiği ikinci döneminde ise tiyatronun ağırlıklı etkisi görülür. 1888’de bestelediği Don Juan ile başlayan başeserlerinden her biri üstün müzik yeteneğini ortaya koymakta onun çok yönlü kişiliğini sergilemektedir.

Özellikle Hofmannsthal ile yaptığı çalışmalardan yöneldiği güldürücü operalarda figürlerin kişilik tanımlamalarını tema ve tonların geçimi gibi müzikal çizimlerle gerçekleştirmeye çalıştı ve bu amacına en çok Ariadne auf Naxos’da (Ariadne Naxos’da) ile yaklaştı. Höfmannsthal’ın ölümünden sonra da sürdürdüğü güldürücü opera anlayışının en önemli eserlerinden biri de Die Frau ohne Schatten (Gölgesiz Kadın) adlı masal operasıdır. Gençlik yıllarında sürekli yeni arayışlar içinde bulunan ve yeniliğin cesur bir savunucusu olan Strauss sonraları daha çok gelenekçi ve besteci görünümüne büründü.

Başlıca eserleri: Opera: Salome 1905, Elektra 1908, Der Rosenkavilier (Güllü Şövalye) 1910, Die Âgyptische Helena (Mısırlı Helena) 1927, Arabella 1932, Daphne 1937. Senfonik Şiir: Macbeth 1890, Till Eulenspie-gels lustige Streiche (T.E.’nin Neşeli Maceraları) 1894-95, Also Sprach Zarathustra (Zerdüşt Böyle Buyurdu) 1895-1896, Don Kişot 1897, Sinfonia Domestica 1903, Eine Alpensinfonie (Bir Alp Senfonisi) 1911-1915; Orkestra müziği: Senfoni No:l 1880, İki Korno Konçertosu 1882-1883, Senfoni No:2 1884, Burlesk Piyano ve Orkestra için 1885, Obua Konçertosu 1945-1946, Metamorphosen, 23 yaylt-saz için (Değişimler) 1945-1946; Bale müziği: Josephslegande (Yusuf Efsanesi) 1914, Schlagobers (Krem Şanti) 1921; Çeşitli: Yaklaşık 200 lied soprano ve orkestra için.

kaynak:nkfu

Sen de Yorum yazmalısın bence.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir